25 Şubat 2014

Şipşak Mozart




Reinhold Hartmann'ın Şipşak Mozart kitabı yine Hürriyet Bumerang'ın hediyesiydi, gelir gelmez elimdeki kitabı bir kenara bırakıp, bir klasik müzik ve opera aşığı olarak okumaya başlamıştım. Kitabı bir çırpıda okuyacağımı sanıyordum ama çok fena yanıldım. Ben daha çok dahi müzik adamının hayatıyla ve genel hatlarıyla müziği üzerine bir kitap okuyacağımı düşünürken karşıma gayet ciddi ve kapsamlı bilgiler içeren aynı zamanda çokça teknik terim kullanılmış bir kitap buldum. Operaya giderken bestecisi hakkında bilgi edinen, librettoları mutlaka okuyan, az çok operayla ve klasik müzikle ilgili kitaplar okumuş biri olarak bile zorlandım diyebilirim.
Bununla birlikte kitap oldukça keyifli bir dille de yazılmıştı. Özellikle ilk bölüm olan operalar kısmında Mozart'ın hem izlemediğim eserleri hakkında bilgi edindim hem de 14 yaşında bile çok önemli operalar besteleyen bu dahi müzik adamının nasıl büyük bir yeteneğe sahip olduğuna tekrar şahit oldum.
Operaları izlerken bazı şeyleri hep garip bulurum. Bazı davranışlar, bazı sözler ve bazı şarkılar bana tuhaf hatta absürd gelir. Gerçekten de Don Giovanni, Figaro'nun Düğünü, Saraydan Kız Kaçırma, Sihirli Flüt gibi operaları okurken sahnede izlediklerimin gerçekten yazılmış olduğunu farkettim. (Bildiğim şeyi farketmem de yeteri kadar saçma!)
Örneğin kendisini kaçırmaya yeltenen bir adama genç kızın "umarsız bir intikam meleği gibi kovalayacağım seni" diye bağırması kulağa çok tuhaf gelmiyor mu?
Bu arada kitapta operalarla birlikte, bestelediği diğer eserler ve bestelenme süreçlerine dair notlar da yer alıyor, örneğin kilise müzikleri, liedler gibi.
Her nasıl olursa olsun, bir opera izlemek en sevdiğim şeylerden biri. Evet kolay değil evet gerçekten müziği sevmeniz ve zaman zaman sabır göstermeniz gerekiyor ama o dekor, o kostümler hele hele tenorların, sopranoların seslerini müthiş şekilde (bence insanüstü) kullanmalarına hayranım.
Toparlamak gerekirse, klasik müziği ve Mozart'ı seviyorsanız mutlaka okumalısınız, teknik terimler için zaten kitabın sonunda mini bir sözlük var. Oldukça keyifli ve farklı bir okuma oldu benim için, meraklılarına tavsiye ederim :) 


Bu yazıyı paylaş...
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Email This
  • Pin This
  • Share on Tumblr

0 yorum

 
© Deniz'in Şarkısı
Designed by GeCe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0