15 Aralık 2013

Hafta Sonu Filmleri: Bir Zamanlar Anadolu'da ve Gözetleme Kulesi

 
Uzun zamandır film izlemeye doğru düzgün vakit ayıramıyordum.
Bu hafta sonu dedim ki bırak evi bok götürsün, otur film izle ve paylaş. Aslında yeni filmler değil, mutlaka izleyenleriniz vardır. Ama izlemeyen varsa anlatayım istedim. Tabi biliyorsunuz film anlatırken spoil vermiyorum ki film keyfinizin içine etmeyeyim.
Bu hafta sonu Nuri Bilge Ceylan'ın ödüllü filmi (ödülsüz filmi yok gerçi) "Bir Zamanlar Anadolu'da" ve Pelin Esmer'in "Gözetleme Kulesi"ni izledim.
 
Biliyorum temposuz filmlerden korkuyoruz. Uzun sessizliklerin ve repliksiz sahnelerin, karanlık görüntülerin hakim olduğu, o kimsenin anlamadığı "alt metinli", bir sürü festivalde ödül alan "zor" filmleri izlerken afakanlar basıyor. Kendimden bahsetmiyorum, benim festival filmleri arşivim var, çok da seviyorum ama bir çok arkadaşım o tür filmleri izlerken üzerlerine uhuvvet çöktüğünü söylüyor. Onlara "sanattan anlamayan hödükler" demiyorum, beklentileri ve zevkleri farklı, bu da gayet doğal.
 
Ben o zaman bu tür filmleri sevmeyenleri baştan uyarayım evet "Bir Zamanlar Anadolu'da", "o tür" filmlerden ama Cannes gibi önemli bir festivalde çok önemli bir ödül almış bu muhteşem filmi izlemezseniz "gerçek sinema"nın ne olduğunu hiç anlamadan o güdük Amerikan filmlerinin yutturmacalarını sinema sanmaya devam edersiniz. Ayrıca Nuri Bilge Ceylan gibi filmini "Güzel ve Yalnız Ülkesine " armağan eden bir sanatçıya da haksızlık etmiş oluruz.
 
Kısaca bahsetmek gerekirse, filmin, bir doktor ve savcının, bir cinayet sonrasında bir araya gelerek geçirdikleri 12 saati, gerilim ve dram örgüsünde anlatan bir öyküsü var. Suç kadar masumiyetin de sorgulandığı film taşra hayatını da fona alarak, öyküsünü gerçeğe taşımayı başarıyor. Filmin başrollerinde Muhammet Uzuner, Yılmaz Erdoğan ve Taner Birsel var. Sadece bu üç ismin değil tüm oyuncuların muhteşem performansıyla büyük bir yönetmenin dehası birleşmiş ve ortaya yaklaşık üç saat süren "büyük bir film" çıkmış. Anlatı tekniğinin doruklarındaki, görsel ve duyusal açıdan muhteşem bu filmi mutlaka izlemelisiniz!
Özellikle oyunculuklar beni çok şaşırttı. Figürandan bile oyuncu yaratmak sanırım Nuri Bilge Ceylan'ın dehasıyla olabilecek bir şey! Tebrikler!
 
İzlediğim bir diğer filmse "Gözetleme Kulesi" idi. Yine bol ödüllü, yine başarılı bir festival filmi olan Gözetleme Kulesi'nin yönetmeni Pelin Esmer. Film Altın Koza Film Festivali'nde, en iyi yönetmen dahil beş ödül aldı.
 
Yönetmen, iki farklı karakterin üçüncü sayfa haberlerini çağrıştıran travmalarını yan yana getirerek oluşturduğu hikayeyi, vicdan ve ahlak, toplum ve kadın minvalinde işleyerek yalın ama çarpıcı bir film çıkarmış ortaya.
Bazı sahnelerin insanın yüzüne tokat gibi indiği ve bence kadın imzası taşıyan filmler arasına üst sıralardan girebilecek bir film. Gerek görsel açıdan gerek oyunculuklarla, seyirciyi çok üst noktalara taşıyan bu filmi izlemenizi öneririm.
 
Filmin baş rollerini Olgun Şimşek, Nilay Erdönmez ve Menderes Samancılar paylaşıyor. Bu üç oyuncunun performansı da muhteşemdi. Zaten Menderes Samancılar gibi bir sanatçının olması yeter.
Hele doğum sahnesinin gerçekliği sizin de içinizden bir şeyin sökülüp gittiğini hissetmenize neden oluyor.
Elbette her filmde olduğu gibi gereksiz ya da anlamsız bulduğum sahneler vardı ancak benim açımdan filmin başarısını etkilemeyecek kadar önemsizdi.
Mutlaka izleyiniz.
 
Herkese mutlu Pazarlar diliyorum.
 
Bu yazıyı paylaş...
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Email This
  • Pin This
  • Share on Tumblr

4 yorum

  1. ' o tür ' beni de ürkütüyor :9 açıkçası filmleri ruh halime göre seçmem gerekiyor niyeyse ruh halim hep romantik komedi istiyor:)) şaka bir tarafa bir zamanlar Anadolu beni etkileyen filmlerden...sessizliğini bile sevdiğim filmlerden. belki mesleki çıkarımlar yaptığımdan da olabilir tabi bilemiyorum. diğer filmi hiç duymamıştım en kısa zamanda izleyeceğim. zaten hava biz evde pasta börek çay yiyip içip fil izleyelim diye bu kadar soğumuş:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de her şeyi izlemeye çalışıyorum aslında ama nedense sessiz ve karanlık filmler daha çok çekiyor beni :)
      Havalar biraz daha soğuk devam edebilir bence, böyle güzel oldu :)
      Gözetleme Kulesini mutlaka izlemelisin İrem'cim, sevgiler :)

      Sil
  2. Her iki filmde oldukça başarılı özellikle Olgun Şimşek bence süper değeri henüz anlaşılmamış yetenekli bir oyuncu... Festival filmleri genelleme yapmak istemem ama gerçekten iyi izleyiciler tarafından izleniyor bazısının çok kasvetli ve insanı sıktığı da ayrı bir gerçek....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kesinlikle öyle, her festival filmi kaliteli olmadığı gibi her Hollywood filmi de dandik değil :)

      Sil

 
© Deniz'in Şarkısı
Designed by GeCe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0